Noise in rail transport in Poland – A scientific research challenge
nr katalogowy: 152675
10.15199/2.2025.2.1
Streszczenie
Hałas kolejowy stanowi istotne wyzwanie środowiskowe w Polsce oraz na świecie, szczególnie w aglomeracjach miejskich z silnie rozwiniętą infrastrukturą kolejową. W niniejszym artykule omówiono zagadnienie hałasu kolejowego uwzględniając źródła jego powstawania oraz skutki i działania podejmowane w celu jego ograniczenia. Scharakteryzowano rodzaje hałasu kolejowego, w tym hałas toczenia, trakcyjny i aerodynamiczny oraz czynniki, które istotnie wpływają na jego poziom. Wskazano również negatywne skutki hałasu dla zdrowia i środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów miejskich. W artykule zaprezentowano również działalność Laboratorium Badań Środowiskowych w Transporcie Politechniki Gdańskiej, które realizuje projekty badawcze i dydaktyczne dotyczące monitoringu i ograniczania poziomów dźwięku w środowisku kolejowym. Omówiono także przepisy prawa unijnego i krajowego, które regulują kwestie pomiarów hałasu oraz wskazano na możliwości wdrażania środków zaradczych, obniżających poziom emisji hałasu do środowiska. Artykuł podkreśla znaczenie rozwoju technologii oraz współpracy z otoczeniem gospodarczym w tym przewoźnikami i zarządcami infrastruktury szynowej w celu skutecznej redukcji hałasu w transporcie kolejowym.
Abstract
Railway noise is a significant environmental challenge in Poland and worldwide, especially in urban areas with highly developed railway infrastructure. This article addresses the issue of railway noise by examining its sources, impacts, and measures undertaken to mitigate it. Various types of railway noise are characterized, including rolling noise, traction noise, and aerodynamic noise, along with the factors that significantly influence their levels. The adverse effects of noise on health and the environment, particularly in urban regions, are also highlighted. The article presents the activities of the Environmental Research Laboratory in Transport at Gdańsk University of Technology, which conducts research and educational projects focused on monitoring and reducing noise levels in railway environments. It also discusses relevant EU and national legislation regulating noise measurement and identifies potential mitigation measures to reduce noise emissions into the environment. The article emphasizes the importance of technological advancements and collaboration with economic stakeholders, including railway operators and infrastructure managers, to effectively reduce noise in railway transport.
Bibliografia
[1] Carbon Capture and Storage. An unproven technology that cannot meet planetary CO2 mitigation needs. Institute for Energy Economics and Financial Analysis, https://ieefa.org/ccs, dostęp 21.12.2024
[2] Frelih-Larsen A., Riedel A., Hobeika M., Scheid A., Gattinger A., et al. 2022. Role of soils in climate change mitigation. Interim Report. Climate Change 56/2022. German Environment Agency: Dessau-Roßlau. https://www.ecologic.eu/18782
[3] Guterres A. 2024. Following three hottest days on record, secretary- general launches global action call to care for most vulnerable, protect workers, boost resilience using data, science. United Nations (25 July 2024). https://press.un.org/en/2024/sgsm22319. doc.htm
[4] Hua L., Jing L., Helong T., Yijun L. 2024. Impact of high temperature heat waves on ocean carbon sinks: Based on literature analysis perspective. Journal of Sea Research198, 102487.https://doi. org/10.1016/j.seares.2024.102487
[5] LarssonT.-B., Barbati A., Bauhus J., Van Brusselen J., Lindner M., et al. 2007. The Role of Forests in Carbon Cycle, Sequestration, and Storage. IUFRO-Newsletter. 5.
[6] Marinov I., Sarmiento J.L. 2004. The Role of the Oceans in the Global Carbon Cycle: An Overview. In: Follows M., Oguz T. (eds). The Ocean Carbon Cycle and Climate. NATO Science Series, vol 40. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-2087- 2_8
[7] Pan Y., Birdsey R.A., Phillips, O.L., Houghton R. A., Jingyun F. et al. 2024. The enduring world forest carbon sink. Nature 631: 563– 569.https://doi.org/10.1038/s41586-024- 07602-x
[8] Piyu K., Ciais P., Sitch S., Li W., Bastos A. et al. 2024. Low latency carbon budget analysis reveals a large decline of the land carbon sink in 2023. National Science Review11(12), nwae367. https://doi.org/10.1093/nsr/ nwae367
[9] Ripple W. J., Wolf Ch., Gregg J. W., Rockström J., Mann M. E., et al. 2024. The 2024 state of the climate report: Perilous times on planet Earth. BioScience74(12): 812–824. https:// doi.org/10.1093/biosci/biae087
[10] Trees and land absorbed almost no CO2 last year. Is nature’s carbon sink failing? The Guardian, 16 October 2024. https://www.theguardian. com/environment/2024/oct/14/ nature-carbon-sink-collapse-global-heatingmodels- emissions-targets-evidence-aoe, dostęp 21.12.2024
[11] United Nations Environment Programme. 2023. Emissions Gap Report 2023: Broken Record: Temperatures Hit New Highs, yet World Fails to Cut Emissions (Again). https:// www.unep.org/resources/emissions-gapreport- 2023, dostęp 21.12.2024